Wymiana dętki krok po kroku

Pęknięta guma? Żaden problem

Każda jazda rowerem może się zakończyć przebiciem dętki, dlatego musisz się nauczyć ją wymieniać, bo jak to mówią: „nie znasz dnia, ani godziny”. Będziesz potrzebować pompkę pasującą do wentyli w Twoim rowerze. Woź ją zawsze ze sobą. Na dłuższe wycieczki zabierz zapasową dętkę, a jeśli jesteś minimalistą – zestaw łatek w małym plastikowym pudełku z klejem i papierem ściernym. Przydadzą się również plastikowe łyżki do opon.

Wymiana dętki krok po kroku:

  1. Spuść resztę powietrza i przełóż kciukami jeden bok opony na zewnątrz obręczy. Możesz posłużyć się łyżkami do opon. Podważając jednym końcem łyżki rant opony, zaczep haczyk łyżki o szprychę. Drugą łyżkę zaczep ok. 10 cm dalej.
  2. Przesuwając palcami pod rantem, zsuń go na zewnątrz. Nie ściągaj drugiego rantu, jeśli nie wymieniasz opony.
  3. Odkręć nakrętkę z wentyla i wyjmij dętkę.
  4. Sprawdź dłonią, czy w środku opony tkwi jakiś zadzior. Może to być kawałek drutu lub ostry kamyk. Jeśli tak – usuń go.
  5. Lekko napompuj nową dętkę, włóż wentyl do obręczy, a potem wepchnij całą dętkę do opony.
  6. Załóż rant opony na obręcz zaczynając od zaworu, a następnie wciskaj go symetrycznie na obręcz. Nakręć nakrętkę i napompuj koło. Gotowe. Możesz jechać dalej.
     

Łatanie dętki

Jest szybkie i bezbolesne. Jedyny problem w warunkach „polowych” stanowi prawidłowe wykrycie nieszczelności. W domu łatwo namierzysz dziurę władając przebitą i lekko napompowaną dętkę do miski z wodą. Dadzą o sobie znać bąble powietrza. Jeśli nie dysponujesz wodą, musisz mieć nosa. Dosłownie. Powoli przesuwaj trochę napompowaną dętkę pod nosem, jakbyś ją wąchał. Znalezioną dziurkę zatkaj palcem i szukaj dalej. Prawdopodobnie obok znajduje się druga. Jeśli tak, to znaczy, że złapałeś „snake bite’a” (ang. ukąszenie węża). Tak w rowerowym slangu nazywa się przedziurawienie dętki w dwóch miejscach spowodowane silnym dobiciem opony. Najeżdżając na kamień opona wraz z dętką zostaje przecięta przez obręcz z dwóch stron. Znalezioną dziurkę oczyść papierem ściernym, nanieś niewielką warstwę kleju i poczekaj kilka sekund aż zmatowieje. Następnie ściągnij z łatki aluminiową folię i przyklej łatkę mocno ją ściskając pół minuty. Prawda, że łatwe?

Informacje o maksymalnym ciśnieniu w oponie jakie możemy zastosować znajduje się na jej boku. Natomiast na dętkach znajduje się informacja do jakich rozmiarów opon można ją zastosować.

Typy wentyli

Wentyl Dunlop (również określany jako tradycyjny, skrót DV lub D/V) –  Wentyl często spotkany w starszych rowerach. Klasyczna konstrukcja, w której aby spuścić powietrze należy wykręcić głowicę wentyla. Natomiast aby dopompować powietrza wystarczy nałożyć główkę pompki. Do pompowania tego typu wentyli możesz szukaj pompek z końcówką typu DV lub może też być pompka do wentyli typu Presta.
Zobacz pompki do wentyli Dunlop >>>

Wentyl Presta (tak zwany włoski, skrót SV, FV lub F/V) – najczęściej spotykany w rowerach crosowych i szosowych, tam gdzie stosuje się węższe obręcze i opony. Jego średnica jest mniejsza niż wentylu typu DV i AV. W tych wentylach aby spuścić powietrze należy odkręcić nakrętkę zaworka na wentylu i wcisnąć ją. Aby uzupełnić w przypadku braku ciśnienia należy również odkręcić nakrętkę i nałożyć pompkę z odpowiednią końcówką. Odkręcając nakrętkę wystarczy obrócić ją o ok. 3 obroty, nie trzeba jej odkręcać do końca gdyż wtedy łatwiej skrzywić wentyli i go uszkodzić.
Zobacz pompki do wentyli Presta >>>

Wentyl Schrader (samochodowy, skrót AV także A/V) – Obecnie najczęściej spotykany. Konstrukcja wentyla odpowiada tej z branży samochodowej, więc z powodzeniem możemy korzystać z pompek samochodowych, kompresorów na stacjach benzynowych itd. Aby spuścić powietrze należy nadusić bolec wcisnąć bolec znajdujący się w wentylu.
Zobacz pompki rowerowe pasujące do tego typu wentyli >>>